1. Lokalna skupnost nima pristojnosti, preko svojih prostorskih ali drugih aktov, določati kaj bodo nosilci kmetijske dejavnosti gojili na svojih zemljiščih. Slednji morajo pri tem upoštevati zakone s področja kmetijstva. Vrsto in način uporabe FFS v kmetijstvu predpisuje Pravilnik o pravilni uporabi, nadzoruje pa Fitosanitarna inšpekcija.
2. Pristojnosti občin na kmetijskih zemljiščih deloma spreminja nov Zakon o urejanju prostora, ki je stopil v veljavo 1.6.2018, torej po sprejemanju našega občinskega prostorskega načrta (OPN). Po njem bo možno določiti strateška območja za širitev naselij, pri čemer bo možno sprejeti določene omejitve dejavnosti tudi na kmetijskih zemljiščih. V MOSG zato že vodimo postopek sprememb in dopolnitev OPN z ustreznimi rešitvami tudi za področje hmeljarstva.
3. V MOSG je s hmeljem zasajenih okrog 85 ha. Od tega jih je bil v mojem mandatu posajenih 8 Ha. Če meni pripisujete naklonjenost do širjenja hmeljišč in povezave z namišljenimi lobiji, kako to, da tega nihče ne pripisuje g. Zanoškarju, v dveh njegovih mandatih se je namreč površina hmeljišč povečala za dobrih 40 Ha.
4. G. Mlakar pravi, da sem v konfliktu interesov. Ne jaz, ne moj brat ali drugi sorodniki, niti podjetje, ki sem ga vodil pred izvolitvijo za župana in v katerem odtlej nimam nobene funkcije, ni postavil novih hmeljišč in ni poslovno povezan z novimi hmeljarji v Mislinjski dolini.
5. MOSG v zvezi s CIVOZ ni nikoli vodila postopka po Zakonu o upravnem postopku. G. Mlakar je pravnik, zato je o tem dobro poučen. In ko s sklicevanjem na ZUP namiguje, da bi se moral župan iz postopka izločiti, lahko to razumem zgolj kot namen moje diskreditacije.
6. Kot župan sem zavezan k izvrševanju sklepov Občinskega sveta (OS). V skladu s sklepi sem ustanovil Komisijo za problematiko hmeljarstva in odredil, da službe pripravijo vse potrebno za izvedbo meritev okoljskih vplivov uporabe FFS v hmeljiščih. Izvajalca meritev smo izbrali po Zakonu o javnih naročilih, naloga izbranega izvajalca, Nacionalnega laboratorija za zdravje, okolje in hrano (NLZOH) pa je bila izvedba meritve po predpisanih standardih in protokolih. Strokovne službe MO so (v soglasju s CIVOZ) izbrale koordinatorja za pripravo in izvedbo meritev, kar je prevzela dr. Cvetka Ribarič Lasnik, direktorica Inštituta za okolje in prostor (IOP).
7. NLZOH je v skladu z naročilom pravočasno pristopil k pripravi meritev, pred izvedbo pa je, skladno z dogovorom, želel potrditev koordinatorice, ki pa se ni odzivala na njihove dopise 16. in 17. 8. 2018. 21.8., le en dan pred načrtovanimi meritvami zanosa škropiva pa je sporočila, da CIVOZ ne želi, da se meritve zraka opravijo. Razlogi (za meritve naj bi bilo premalo časa, da ne bodo verodostojne, ker se naj bi izvajalec in hmeljar dogovarjala o kraju in času meritev ter da v času, ko se hmelj že obira, meritve niso smiselne) me niso prepričali, zato sem od IOP zahteval strokovno argumentacijo. Pojasnil še do danes nisem dobil, predstavnik NLZOH pa mi je 26.9.2018 pisno sporočil, da z njihove strani ni bilo nikakršnih razlogov za odpoved. Poudaril je, da imajo za izvajanje meritev predpisane protokole, namigovanja o »dogovorjenih« meritvah in odpoved pa so jim povzročila moralno in materialno škodo.
Kot župan sem torej izpolnil sklepa OS v zvezi s hmeljarsko problematiko. Naročil sem meritve vplivov uporabe FFS v hmeljiščih in pričel s postopkom sprememb OPN, ki bodo vključevale rešitve tudi za področje hmeljarstva. Sam sem od inšpekcije tudi pridobil poročilo o izvajanju nadzora uporabe FFS v hmeljiščih v MOSG, ki ni ugotovila nobenih nepravilnosti. In tukaj se moje pristojnosti končajo. Poudarjam, da brezpogojno podpiram vsa prizadevanja za zdravo življenjsko okolje, kot tudi nadzor nad uporabo FFS, saj tudi sam živim v neposredni bližini hmeljišč, zato od države in njenih institucij pričakujem, da bodo v dobro vseh nas izvajale učinkovit nadzor. V poplavi podtikanj na moj račun pa si občani lahko le z vsestranskimi informacijami ustvarijo objektivno sliko. Verjamem, da so si jo že.
Andrej Čas,
župan